Методична робота































  















Пам'ятка для класного керівника






Концепція Нова школа
Концепцію «Нової української школи» – ідеологію реформи середньої освіти, що почне діяти в 2018 році, сьогодні, 18 серпня 2016 року, під час педагогічної конференції «Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти у 2015/2016 навчальному році та завдання на 2016/2017 навчальний рік» в Будинку Уряду презентувала міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
 «Наше завдання – кожній дитині дати доступ до якісної освіти. Успіх України в тому, щоб побудувати суспільство освіченого загалу, бо кожна дитина, не залежно від її здібностей, має право на успіх в житті, на максимальне розкриття власних здібностей, яке може запропонувати якісна освіта», - наголосила Лілія Гриневич.
Міністр зазначила, що реформа орієнтована на те, щоб зробити випускника конкурентноздатним у 21-му столітті - випустити зі школи всебічно розвинену, здатну до критичного мислення цілісну особистість, патріота з активною позицією, інноватора, здатного змінювати навколишній світ та вчитися впродовж життя.
Формула «Нової української школи» складається з 8 базових компонентів:
·                                 Нового змісту освіти, заснованого на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
·                                 Педагогіки, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
·                                 Умотивованого учителя, який має свободу творчості й розвивається професійно.
·                                 Орієнтації на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.
·                                 Наскрізного процесу виховання, який формує цінності.
·                                 Нової структури школи, яка дозволяє добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.
·                                 Децентралізації та ефективного управління, що надасть школі реальну автономію.
·                                 Справедливого розподілу публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.

Про документ
Понад три роки тривав публічний діалог щодо стратегії змін в освіті України. Десятки дискусій відбулися на майданчику парламентського Комітету з питань науки та освіти, а згодом – Міністерства освіти і науки України. Відкритість була безпрецедентною. Долучилися представники всіх зацікавлених груп — освітян, батьків, роботодавців, полі- тичних сил та органів влади, незалежні експерти, міжнародні організації. У червні 2016 року проведено кілька фокус-груп з різними цільовими аудиторіями: учнями, вчителями, батьками, директорами шкіл, представниками районних управлінь освіти. У результаті численних дискусій,  з’явився проект нового базового закону «Про освіту». Нині цей документ очікує на повторне перше слухання у Верховній Раді України (законопроект № 3491-д від 04.04.2016). Він визначить основні зміни в дошкільній, загальній середній, професійній, вищій освіті, а також в освіті дорослих. Цей документ – Концептуальні засади реформування середньої освіти «Нова українська школа» – простою мовою пояснює ідеологію змін, які буде реалізовувати підготовлений законо- проект. Мета документа — зацікавити ідеєю реформування освіти якомога ширші кола. Адже реформа освіти має бути підтримана і вчителями, і батьками, а також бізнесом, місцевою владою та всіма тими, кого освітня проблематика торкається безпосередньо. Під час підготовки Концептуальних засад бралися до уваги «Концепція розвитку освіти України на період 2015-2025 років», підготовлена Стратегічною дорадчою групою «Освіта» в рам- ках спільного проекту Міжнародного фонду «Відродження» та БФ «Інститут розвитку освіти», а також «Концепція середньої загальноосвітньої школи України» Національної академії педа- гогічних наук України, «Візія нової української школи», підго- товлена спільнотою відповідального вчительства EdCamp Ukraine. Нова українська школа створюється всією українською громадою в рамках широкого суспільного діалогу.

Обґрунтування  змін
За експертними прогнозами, у 2020 році найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, співакуватися в багатокультурному середовищі. Але українська школа не готує до цього.
Як і 10, 20, 50 років тому, пересічний український школяр отримує в школі суму знань. За останні роки ця сума дуже збільшилася, як і значно зріс загальний інформаційний потік у світі. Учні спроможні лише відтворювати знання, проте часто не отримують вміння застосовувати їх для вирішення життєвих проблем. Спосіб навчання в сучасній українській школі не мотивує дітей до навчання. Матеріал підручників затеоретизований, переобтяжений другорядним фактологічним матеріалом. Учителі використовують переважно застарілі дидактичні засоби. Педагогів деморалізує низький соціальний статус та рівень оплати праці. Учитель не має справжньої мотивації до особистісного та професійного зростання. Збільшується цифровий розрив між учителем і учнем. Багато педагогів ще не вміють досліджувати проблеми за допомогою сучасних засобів, працювати з великими масивами даних, робити і презентувати висновки, спільно працювати он-лайн у навчальних, соціальних та наукових проектах тощо.

ФОКУС-ГРУПА ДИРЕКТОРИ ШКІЛ ФАРШИРОВАНА РИБА «Сьогодні у нас дві проблеми в навчанні. Перше – це перевантаженість предметами. Однозначно такого обсягу не може бути. І друга проблема – те, що ми даємо суто навчальний матеріал. Випускник нашої української школи не вміє застосувати здобуті знання у житті. Він, як фарширована риба, розумієте? Нібито і риба, але не плаває».
УКРАЇНСЬКА ШКОЛА НЕ ГОТУЄ ДО УСПІШНОЇ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ В ЖИТТІ. УКРАЇНСЬКИЙ ШКОЛЯР ОТРИМУЄ В ШКОЛІ ЗДЕБІЛЬШОГО СУМУ ЗНАНЬ. ПОТРІБНА ДОКОРІННА РЕФОРМА ОБҐРУНТУВАННЯ ЗМІН | 06 Через хронічне недофінансування сектору сьогодні не всі гро- мадяни України мають рівний доступ до якісної освіти, гарантований державою. Школа відтворює бідність: діти з незаможних родин мають гірші шанси отримати гарну освіту і піднятися соціальною драбиною. Потрібна докорінна реформа, яка зупинить негативні тенденції, яка перетворить українську школу на важіль соціальної рівності та згуртованості, економічного розвитку і конкурентоспроможності України.
Слайд 7
МЕТА НОВОЇ ШКОЛИ
ПОТУЖНУ ДЕРЖАВУ І КОНКУРЕНТНУ ЕКОНОМІКУ ЗАБЕЗПЕЧИТЬ ЗГУРТОВАНА СПІЛЬНОТА ТВОРЧИХ ЛЮДЕЙ, ВІДПОВІДАЛЬНИХ ГРОМАДЯН, АКТИВНИХ І ПІДПРИЄМЛИВИХ. САМЕ ТАКИХ ПОВИННА ГОТУВАТИ СЕРЕДНЯ ШКОЛА УКРАЇНИ. Центральне місце у системі освіти належить середній школі. На відміну від університету, в школі ще можна вирівняти дис- баланс у розвитку дітей. Світогляд закладається саме в школі. У школі формується особистість, її громадянська позиція та професійні якості. Тут вирішується, чи людина захоче і чи зможе навчатися впродовж життя. «Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності». Проект Закону України «Про освіту» №3491-д від 04.04.2016

ФОРМУЛА НОВОЇ ШКОЛИ
В Україні, як і у всьому світі, набирає ваги так зване покоління Y, або «діти тисячоліття», які народилися між 1990 і 2000 роками. Їхні погляди, спосіб життя кардинально відрізняються від старших поколінь. Досить поглянути на організацію офісів провідних технологічних корпорацій, щоб зрозуміти, на що орієнтується креативний клас, який визначає обличчя сучасної економіки. Для них немає чіткого розмежування між роботою, навчанням і відпочин- ком. Робота не обов’язково має бути серйозною і нудною. Життя для них – це гармонія між зароблянням коштів, пізнанням нового, самовдосконаленням, грою та розвагою.
На підході покоління Z. Цього року вперше підуть до школи діти, які народилися в 2010 році. Вони не обов’язково будуть поділяти погляди старших. Яке життя оберуть сьогоднішні першокласники? Якою б не була відповідь, маємо запропонувати майбутнім поколінням українців школу, яка буде для них сучасною.

Наскрізне застосування інформацій- но-комунікаційних технологій в освіт- ньому процесі та управлінні заклада- ми освіти і системою освіти має стати інструментом забезпечення успіху Нової школи. Запровадження ІКТ в освітній галузі має перейти від одно- разових проектів у системний процес, який охоплює всі види діяльності. ІКТ суттєво розширять можливості педа- гога, оптимізують управлінські проце- си, таким чином формуючи в учня важливі для нашого сторіччя техноло- гічні компетентності.
ЗАПОРУКОЮ УСПІХУ НОВОЇ ШКОЛИ Є ТІСНА СПІВПРАЦЯ З БАТЬКАМИ, ГРОМА- ДАМИ І ПІДТРИМКА З ЇХНЬОГО БОКУ

КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДЛЯ ЖИТТЯ
Сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання. Ще необхідно навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними установками учня, формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.
 Нові освітні стандарти будуть ґрунтуватися на «Рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей ціложиттєвої освіти» (18.12.2006), але не обмежуватимуться ними.
У проекті нового базового Закону «Про освіту» визначено, зокрема, 10 груп компетентностей.
“Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність”.
 Ключові компетентності – ті, яких кожен потребує для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування і які здатні забезпечити життєвий успіх молоді у суспільстві знань.
ФОКУС-ГРУПА БАТЬКИ БІЛЬШЕ ПРАКТИКИ!
Наші діти вчать багато теорії. Вивчають 10 років математику, а запитати випускника, скільки треба шпалер на оцю кім- нату, більшість матимуть складності з обрахунками. Зміст освіти та її методика мають бути наближені до практики. Менше теорії, а більше практичного застосування в житті.

10 КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлума- чити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мульти- медійних засобів). Здатність реагува- ти мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у нав- чанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілку- вання.
Компетентності в природничих науках і технологіях.Здатність до пошуку та засвоєння но- вих знань, набуття нових вмінь і нави- чок, організації навчального процесу (вла- сного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інфор- маційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкто- рію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя
Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціаль- них і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
Соціальні і громадянські компетент- ності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на робо- ті. Уміння працювати з іншими на ре- зультат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.
Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як влас- ного соціального статусу та добробу- ту, так і розвитку суспільства і держа- ви. Здатність до підприємницького ризику
Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розумін- ня природи і сучасних технологій, а та- кож здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння засто- совувати науковий метод, спостеріга- ти, аналізувати, формулювати гіпоте- зи, збирати дані, проводити експери- менти, аналізувати результати.
Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистец- тва, формувати власні мистецькі сма- ки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентич- ності як підґрунтя відкритого став- лення та поваги до розмаїття культур- ного вираження інших.
Компетентності в природничих науках і технологіях.передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, нави- чки безпеки в Інтернеті та кібербезпе- ці. Розуміння етики роботи з інформа- цією (авторське право, інтелектуаль- на власність тощо).
Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціональ- но користуватися природними ресур- сами в рамках сталого розвитку, усві- домлення ролі навколишнього середо- вища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.

Усі перелічені компетентності однаково важливі й взаємопов’яані. Кожну з них діти набуватимуть послідовно, поступово під час вивчення різних предметів на всіх етапах освіти. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: • уміння читати і розуміти прочитане • уміння висловлювати думку усно і письмово • критичне мислення • здатність логічно обґрунто- вувати позицію • ініціативність • творчість • уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення • уміння конст- руктивно керувати емоціями, застосовувати емоційний інтелект • здатність до співпраці в команді. Підбір предметів і тематичних розділів шкільних програм відбува- тиметься з огляду на доцільність з точки зору наведених компе- тентностей. У рамках запровадження компетентнісного підходу буде створено нову систему вимірювання й оцінювання результатів навчання. Зокрема, буде змінено зміст зовнішнього незалежного оцінювання.

«Якщо вчитель став другом дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось світлого, розумного, у серці дитини ніколи не з’явиться зло», – писав Василь Сухомлинський.
Нова школа працюватиме на засадах «педагогіки партнерства». Основні принципи цього підходу:
• повага до особистості;
 • доброзичливість і позитивне ставлення;
• довіра у відносинах, стосунках;
• діалог – взаємодія – взаємоповага;
• розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків);
 • принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей)
В основі педагогіки партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат. Школа має ініціювати нову, глибшу залученість родини до побудови освітньої траєкторії дитини. Діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями та батьками змінить односторонню авторитарну комунікацію вчитель – учень.


Педагогіка партнерства і компетентнісний підхід потребують ново- го освітнього середовища. Таке середовище допомагають ство- рити, зокрема, новітні інформаційно-комунікаційні технології. Вони підвищують ефективність роботи педагога, ефективність управління освітнім процесом, а водночас уможливлюють індиві- дуальний підхід до навчання. Нова школа буде підтримуватися електронною платформою для створення і поширення електрон- них підручників і навчальних курсів для школярів та вчителів.

ВМОТИВОВАНИЙ УЧИТЕЛЬ
Насамперед учителю буде надано академічну свободу. Учитель зможе готувати власні авторські навчальні програми, власноруч обирати підручники, методи, стратегії, способи і засоби навчання; активно виражати власну фахову думку. Держава гарантуватиме йому свободу від втручання у професійну діяльність. Велика увага приділяється матеріальному стимулюванню. У проек- ті Закону «Про освіту» закладається норма про підвищення місця вчителя у єдиній тарифній сітці. Учителі, які пройдуть добровільну незалежну сертифікацію, будуть отримувати надбавку. Суттєвих змін зазнає процес і зміст підготовки вчителя. Учителі вивчатимуть особистісно орієнтований та компетентніс- ний підхід, управління освітнім процесом, психологію групової динаміки тощо. У зв’язку з цим варто говорити про нову роль учителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини. Збільшиться кількість моделей підготовки вчителя. Форми підви- щення кваліфікації буде диверсифіковано: курси при ІППО, семі- нари, вебінари, он-лайн-курси, конференції, самоосвіта (визнання сертифікатів). Учитель отримає право вибору місця і способу підвищення кваліфікації, як передбачено проектом Закону «Про освіту».

Буде кардинально скорочено бюрократичне навантаження, у тому числі завдяки переходу на систему освітнього електронного доку- ментообігу (замість, а не в доповнення до існуючої документації). До роботи в школі будуть залучатися найкращі.

ОРІЄНТАЦІЯ НА УЧНЯ
 В проекті нового базового Закону України «Про освіту», стаття 18 зазначено:
«Держава створює умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на усіх її рівнях, з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів».

ВИХОВАННЯ НА ЦІННОСТЯХ
Виховання не буде винесено в окремі «заняття з моралі». Форму- вання характеру можливе лише через наскрізний досвід. Усе життя Нової школи буде організовано за моделлю поваги прав людини, демократії, підтримки добрих ідей.

НОВА СТРУКТУРА
Початкова освіта
 Навчання починатиметься, як правило, з шести років. Діти з особливими потребами зможуть приходити до школи з іншого віку. Тривалість перебування в початковій школі для таких дітей можна буде подовжити з доповненням корекційно-розвивального складника.
Якість освіти, зокрема з іноземної мови, буде підвищено в кожній початковій школі. Навчання буде організовано за єдиним стандартом, без запровадження предметів з поглибленим рівнем. Це також дозволить уникнути соціальної «сегрегації» та відбору дітей в молодшому шкільному віці.

Перший цикл початкової освіти допоможе учню звикнути до шкільного життя. А саме:
навчальні завдання і час на їхнє виконання будуть враховувати індивідуальні особливості; • навчальний матеріал можна буде інтегрувати в змісті споріднених предметів або вводити до складу предметів у вигляді модулів; • обсяг домашніх завдань буде обмежено; • навчання буде організовано через діяльність, ігровими методами як у класі, так і поза його межами; • учитель матиме свободу вибору (створення) навчальних програм у межах стандарту початкової освіти; • оцінки не будуть виставлятися; найважливіше завдання вчителя – підтримувати в кожному учневі впевненість і мотивацію до пізнання.

Другий цикл
у процесі навчання будуть використовуватися методи, які вчать робити самостійний вибір, пов'язувати вивчене з практичним життям, враховують індивідуальність учня;
• запроваджується предметне навчання; частина предметів буде оцінюватися.

АВТОНОМІЯ ШКОЛИ І ЯКІСТЬ ОСВІТИ

АДМІНІСТРАТИВНІ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ ПОВНОВАЖЕННЯ БУДУТЬ ДЕЛЕГУВАТИСЯ НА РІВЕНЬ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ. ШКОЛИ ЗМОЖУТЬ САМОСТІЙНО ФОРМУВАТИ ОСВІТНІ ПРОГРАМИ, СКЛАДАТИ НАВЧАЛЬНІ ПЛАНИ І ПРОГРАМИ З НАВЧАЛЬ- НИХ ПРЕДМЕТІВ ВІДПО- ВІДНО ДО СТАНДАРТІВ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ, ОБИРАТИ ПІДРУЧНИКИ, МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ, РОЗВИВАТИ НАВЧАЛЬНО-МАТЕРІАЛЬНУ БАЗУ

Керівник буде обиратися на конкурсних засадах строком до п'яти років і зможе обіймати посаду не більше як два терміни поспіль. Колегіальним органом управління школою в Новій школі є Педа- гогічна рада. Повноваження, порядок формування і регламент роботи Педагогічної ради визначаються установчими докумен- тами закладу освіти. В управлінні школою братиме участь громадське самоврядування працівників закладу, учнів та їхніх батьків. Колегіальним органом батьківського самоврядування закладу освіти в Новій школі є Батьківська рада. Наглядова рада школи здійснюватиме громадський нагляд, зок- рема зможе брати участь у визначенні стратегії розвитку закладу освіти, аналізувати діяльність закладу освіти та його посадових осіб, контролювати виконання кошторису та/або бюджету зак- ладу освіти, сприяти залученню додаткових джерел фінансування. Разом із запровадженням автономії буде посилено відповідаль- ність школи перед суспільством за якість освіти. При цьому тотальний державний контроль у вигляді інспектування замінить громадсько-державна система забезпечення якості.

СПРАВЕДЛИВЕ ФІНАНСУВАННЯ І РІВНИЙ ДОСТУП
Провідні країни розглядають сферу освіти як пріоритетний напрям інвестицій, який повертається новими технологіями, знаннями і прибутками від інноваційної діяльності. У Новій школі публічні фінанси будуть розподілятися прозоро. Держава і суспільство побачать, як витрачаються кошти, і будуть відслідковувати результат освітніх інвестицій.
В умовах децентралізації освітня субвенція з державного рівня буде покривати передусім видатки на забезпечення педагогічної складової навчального процесу (заробітна плата працівників закладів освіти, підручники, підвищення кваліфікації вчителів тощо).
Державні органи влади і територіальні громади будуть зобов’язані забезпечити необхідні умови навчання і виховання дітей молодшого шкільного віку за місцем проживання, зокрема у селах.
«Держава забезпечує асигнування на освіту в розмірі не меншому 7 відсотків валового внутрішнього продукту за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів та інших джерел фінансування, не заборонених законодавством»

РЕФОРМА НА ДЕСЯТИРІЧЧЯ
Перша фаза 2016-2018
• Перегляд навчальних планів і програм з метою розвантаження та запровадження компетентнісного та антидискримінаційного підходу в початковій школі.
• Пілотний етап створення опорних шкіл базового рівня у сільській місцевості. Має бути утворено 100– 150 шкіл і відпрацьовано взаємодію із громадами та початковими школами.
• Прийняття нового Закону України «Про освіту».
• Розроблення плану дій із запровадження Нової української школи.
• Розроблення і затвердження стандартів початкової освіти на компетентнісній основі.
• Підвищення кваліфікації вчителів початкової школи.
• Школа творення підручників нового покоління. Навчання авторів. Підготовка експертів.
• Формування національної е-платформи електронних курсів та підручників:
• Дебюрократизація школи. Спрощення документообігу. Визнання електронних форм документів.
• Розроблення нового Закону «Про загальну середню освіту».
• Створення системи освітньої статистики і освітньої аналітики.
• Участь у міжнародному обстеженні якості середньої освіти PISA-2018.
• Початок формування системи забезпечення якості освіти на заміну системі контролю (інспектування) освіти.
• Забезпечення різноманітності форм здобуття початкової освіти.
• Початок роботи початкової школи за новими освітніми стандартами на компетентнісній основі (передбачено проектом Закону України «Про освіту») – 2018 рік.



 Скарби нашого серця
  
(відкриті батьківські збори у 3 класі)
І  Релаксація
Добрий день, шановні батьки!
Доброго всім дня!
І Привітання
Учитель
Доброго дня шановні батьки, гості, вчителі.
- Саме з такого привітання я хочу сьогодні розпочати нашу зустріч. З побажання доброго дня  розпочинають свій день мільйони людей у нашій країні, у цілому світі. Це всього – на-всього  словесний прояв доброти до тих, хто нас оточує. Цим ми засвідчуємо своє дружнє ставлення і повагу до інших людей. Адже нерідко помічаємо, що сказане нам добре слово, посмішка, незначний знак уваги здатні підняти настрій на цілий день.
Це, мабуть, є найпершими проявами добра у ставленні людей один до одного.
ІІ. Оголошення теми
Слайд 2
         Сьогодні ми будемо говорити про Серце. Не як про внутрішній орган, а як про духовний орган. Адже, в житті крім матеріальних понять, є ще поняття духовні.
ІІІ. Мозковий штурм
Слайд 3
 - Скажіть, будь ласка, яке серце в дитини?
Можливі варіанти відповідей: добре, щедре, щире, любляче,…
- Яке серце в дорослого?
Можливі різні варіанти відповідей та серед них будуть і такі: зле, зрадливе, колюче, черстве,… 

  Слайд4
     У світі багато жорстокості, але більше половини люди роблять її свідомо. Хтось скаже: що зробиш, таке життя. Ні, це не життя таке, це ми такі безсердечні, думаємо лише про себе. І не замислюємося який біль ми спричиняємо оточуючим. Людина, в якої черстве серце, сповнена егоїзму, підлості, сірості, байдужості.
ІV.  Читання  притчі «Використовуй  прямо зараз»
( Прошу вас уважно послухати притчу, а потім ми проведемо обговорення)
        «Одного разу мудрець зі своїм учнем зупинилися на ночівлю в родині, де помер чоловік. Втішивши сімю добрими словам підтримки, вони звернули увагу на скриню в кутку кімнати.
- Що находиться в цій скрині? – запитали вони.
- Одяг, який мій дядько ніколи не носив, - сказав його племінник .- Він завжди думав, що потрібен  якийсь особливий привід, щоб одягти ці речі, а в результаті вони гниють в скрині.
Слайд 5
-         Пам’ятай про скриню, - сказав мудрець своєму учневі, коли вони вже йшли. – Якщо в твоєму серці є скарби, використовуй їх прямо зараз. Не то вони згниють.»
Вчитель
-Ми іноді забуваємо про свої скарби, а можливо, просто не хочемо їх відшукати в своєму серці, чи то від великої ліні, чи то від великої злості, чи соромимося, чи боїмося  здатися дуже добрими чи слабкими… Та в душі хочемо, що в наших серцях жили доброта та любов.
_Але наші діти хочуть від нас дещо більшого.
Ось подивіться  на їхні прозьби.
Памятка для батьків
«Зберегти в собі душу дитини, а в себе в душах дітей»


 V. Практична робота «Скарби нашого серця»




 Запитання до батьків
-         Порівняйте ці скарби!
-         Чи збіглися  вони із тими, що маєте ви?
-         Чого не вистачає вам самим, але що б ви хотіли бачити у своїх дітях?
(Обговорення)
VІ. Читання та обговорення притчі «Серце»
         «Одного сонячного дня красивий юнак стояв на площі і з гордістю вихвалявся своїм прекрасним серцем. Навколо стояли люди і щиро захоплювались бездоганністю його серця. Воно було дійсно ідеальним – ні помяте, ні подряпане. І кожен в натовпі погоджувався, що це найпрекрасніше серце, яке вони колись бачили. Юнак цим дуже гордився і сяяв від щастя.
Раптом із натовпу вийшов старий чоловік і сказав, звертаючись до юнака:
-         Твоє серце по красоті і близько не стояло поряд з моїм.
Тоді весь натовп подивився на серце того старого. Воно було пом’яте, все в шрамах, в деяких місцях шматки серця були вийняті і на їх місце були вставлені інші, які зовсім не підходили, а деякі краї серця були порвані. Як старий міг сказати, що його серце красиве?
Юнак засміявся:
  - Ти насміхаєшся з нас, старий чоловіче! Порівняй своє серце з моїм. Воно ідеальне! А твоє? Твоє – суміш шрамів і сліз.
  - Так, - відповів старий, - твоє серце виглядає ідеальним, та я б ніколи не погодився помінятися нашими серцями. Дивись! Кожен шрам на моєму серці - це людина, якій я віддав свою любов – я виривав шматок свого серця і віддавав цій людині. І мені часто люди давали свою любов – свій шматок серця, яке заповнювало порожнини в моєму. Та шматки різних сердець не завжди підходили один одному, тому в моєму серці є порвані краї, які я бережу, бо вони нагадують мені про любов, якою ми ділилися. Іноді я віддавав шматки свого серця, та ті люди не повертали мені свої – тому в моєму серці є пусті дірки – коли ти віддаєш свою любов, не завжди є гарантія на взаємність. І хоч ці дірки приносять біль, вони мені нагадують про любов, якою я ділився, і я надіюсь, що в якийсь прекрасний день ці  Тепер ти бачиш, що означає справжня краса?
Натовп замовк. Юнак теж стояв мовчки. З його очей текли сльози. Він підійшов до старого, дістав своє серце і відірвав від нього шматок. Тремтячими руками простягнув частинку свого серця старому чоловіку. Старий взяв його подарунок. У відповідь він відірвав шматок від свого раненого серця і вставив його в серце юнака. Шматок підійшов, але не ідеально. Деякі краї виступали, деякі були порвані.
Юнак поглянув на своє серце. Воно тепер було зовсім не ідеальним, та насправді, стало набагато красивішим ніж раніше.»  
Питання для обговорення.
-         Які скарби жили в серці старого чоловіка?
-         Які скарби поселилися в серці юнака?
-         В чому краса людського серця?
-         Давайте замислимося: чи зможу я відірвати комусь шматок свого серце?
-         Чи здатні на це наші діти?
Кліп бережіть своїх дітей

Хвилинка роздумів (психолог школи)
Що може бути в сім'ї неприпустимішим і безглуздішим, ніж жорстока дитина? Дитина має бути тільки доброю, сердечною, з відкритим серцем. Ли¬ше це творить у ній благородну здатність ненавидіти зло й бути його непримиренним ворогом. Жорстокість — заряд, який щохвилини загрожує вибухом. Мабуть, вам доводилося зустрічатися у сімейному житті з такими випадками: здавалося б, немає ніякого видимого приводу для вчинку, що здається зловмисним, а дитина діє так, мовби навмисне хоче заподіяти людям неприємність. В чому справа? Чому дитина діє наперекір здоровому глузду? Це і є вибух, для якого досить маленького, необережного, але дуже болючого доторкнення до дитячого серця. І дуже часто ці вибухи трапляються не відразу після того, як у душу дитини покладено «заряд», а через тривалі проміжки часу. Батькам тільки з подивом доводиться знизувати плечима і запитувати: що діється? Чому так?
Оповідання  Сухомлинського В.О.
  Для прикладу наведу оповідання В.О. Сухомлинського  «Він зненавидів красу»
«В одної матері був трирічний син. Дуже любила мати свого єдиного сина. Що б не захотілося сину, мама відразу ж намагається виконати його бажан­ня.
Побачив син за вікном розквітлу троянду, запи­тує: що це таке?
— Це квітка троянди, — відповідає мати.
— Хочу квітку троянди, — вимагає хлопчик. Не просить, а вимагає.
Мати йде, зрізує квітку троянди і приносить синові. Потримав хлопчик квітку в руках, зім'яв пе­люстки і викинув на підлогу.
Побачив син на огорожі горобця, запитує: хто це такий?
— Це горобець — відповідає мати.                    
— Хочу горобця, — відповідає хлопчик.
Мати пішла до сусідських дітей, просить: «Спіймайте горобця, куплю кілограм цукерок».
Впіймали діти горобця, отримали кілограм цуке­рок, принесла мати синові пташку. Взяв хлопчик го­робця, почав гратися, притиснув його за шийку, запищав горобець і замовк. Викинув син мертву пташку.
Почув син, як хтось грає за вікном на сопілці. Сподобалась хлопчику гра, запитує він у матері: що це таке?
— Це пастух грає пісню на сопілці, — відповідає мати.

— Хочу пісню, хочу, пісню, вона така красива, — вимагає хлопчик.
Пішла мати до пастуха, просить: «Йди, пастух, до мого хлопчика любого, хоче він, щоб йому належала ця прекрасна пісня».
— Ні, — відповідає пастух, — пісня — це краса. Во­на нікому одному не може належати. Вона належить всім людям.
Ні з чим прийшла мати до сина, передала йому відповідь пастуха.
І син зненавидів красу, перестав розуміти і розпізнавати прекрасне» .






Питання для обговорення.
§        Чи можна в даному випадку назвати дитину жорстокою?
§        Яких помилок припустилась мати у вихованні дитини?
§        Чи можна ще її перевиховати?


  Батьки  Людина живе у постійному «виклику дня», який стосується вибору: чинити добро чи у будь-який спосіб уникнути такої можливості. Адже, ідучи на роботу або просто виходячи з дому, ми постійно маємо робити вибір: першим привітатися зі сварливим сусідом чи вдати, що не помітили його; дати милостиню чи відвернути свій погляд від бідняка з простягнутою рукою; звільнити місце старшій людині в маршрутці чи ні; піти легшим шляхом і дати хабар чи наполегливо працювати…
         Список можна безконечно продовжувати. Проте сам факт, що такий список існує, вказує на те, що наше життя проходить у щоденному виборі між добром і злом, тобто кожен день ставить перед людиною свої виклики. Їх можемо звести до одного спільного знаменника: любити або не любити, робити добро або не робити.  Потрібно кожен день зростати у бажанні творити добро, очищувати своє серце від гріха.

 Гра «Вибери серце»

- У мене на таці є серця чотирьох кольорів; червоного, жовтого, синього і зеленого кольору. Виберіть, будь ласка, кольорове серце, яке вам найбільше подобається.
Слайд 6
- Підніміть червоні серця вгору. Зверніть увагу, скільки в нашому класі яскравих, гарячих, люблячих сердець!
Слайд 7
- Підніміть вгору зелені серця. Скільки в нас ласкавих на ніжних сердець, як молода трава та перша весняна зелень!
Слайд 8
- Підніміть вгору сині серця. Подивіться, скільки в нас широких і сильних сердець, як море чи безмежний океан!
Слайд 9
- Підніміть вгору жовті серця. . Зверніть увагу, скільки в нашому класі добрих та теплих сердець, як сонце!
-         Зєднаймо ж наші серця!!!
 Підсумок.
Слайд 10
    Ми живемо у важкий час, коли довкола багато біди і горя, але  високе звання – Людина - зобов’язує нас сіяти  на цій Землі добро. Іноді здається, що зло перемагає. Це тому, що про нього всі говорять, пишуть, показують з екранів телевізорів більше, ніж про добро. Але добрих людей дуже багато. Просто вони роблять свої добрі справи мовчки, не афішують їх. Люди з добрими та люблячими серцями живуть поряд з нами: на нашій вулиці, у нашому під’їзді, а може це і є ми з вами?
Учитель.
-         Сьогодні я хочу у нашому класі запалити вогник добра, любові, і прослухати молитву за наших дітей.
-          
-         Пісня « Молитва за дітей»
Вчитель
-Хочу щоб ви батьки побажали один одному щось  хорошого та доброго.
То ж бажаю вам світлих  і чистих помислів, а всі справи нехай будуть  – добрими. У ваших серцях живе так багато добра і любові.  Не шкодуйте роздавати їх родичам, друзям, знайомим і незнайомим людям. Нехай не зло,  а добро повертається до вас бумерангом.
ХІ. Подарунок батькам.
     І на закінчення я хочу подарувати вам «Притчу про Серце» В. Симонова
         « Хірурги розрізали тіло людини і дістали серце. Зібрали консиліум і стали гадати: як в такому маленькому людському органі вміщується стільки натхнення, радості, сміху? Думали, гадали і нічого не вирішили…
         І Бог, який спостерігав зверху, вигукнув:
- Нерозумні! Серцем називають те, яке Любить!
Мертве серце – лише мязи». Тож нехай наші серця будуть справжніми.







Література
1. Буркун М.П. Краплинка доброти // Позакласний час – 2009. - № 9.
2.  Посібник «На допомогу класному керівникові»// Н. В. Брудько, Ф. А. Фулича. – К:. Вид-во «Ранок»,2010. – 53с.
3. Антон БОРИС. Що означає бути милосердним?// СЛОВО № 1 (45) 2011, с.23-15
4. Ганна Зубарєва . Не готувати дитину до життя, а виховувати в ній саме життя.
5. 55 притч для человека с большой буквы. Составитель В.Лысенко // - Киев: «Колесо жизни»,2011. – 144c.
6. А.Лопатина, М.Скребцова. 600 творческих игр.// Москва: Амрита-Русь, 2009, - 320c.
7. А.Лопатина, М.Скребцова.Вечная мудрость сказок// Москва: Амрита-Русь, 2007, - 285c.
8. Ш.А.Амонашвили. Баллада о воспитании. //Донецк: Ноулидж, 2008, - 171с.
9.   Інформація із сайтів: www.e-puzzle.ru
                                    http://www.wateroflive.ru/
                                    www.hado.net, www.masaru-emoto.net


Практикантка у гостях у 3 класі нашої школи.

Лехняк Ірина Василівна проходила педагогічну практику в 3  класі з 7 лютого  по 17 березня 2017 р. Протягом цього періоду студентка познайомилася з дитячим колективом, вивчила психологічні особливості окремих учнів, познайомилась з порядком оформлення і ведення шкільної документації.

Уроки, проведені студенткою, біли змістовними і цікавими з дотриманням структурних елементів. Ірина Василівна використовувала інноваційні форми навчання (групові форми роботи, диференційовані та тестові завдання).
Студентка ретельно готувалася до кожного уроку, вдало підбирала додатковий цікавий матеріал, наочність.

 



Немає коментарів:

Дописати коментар